När barn får blomstra – och lärare växer med dem

I Niger har barn med funktionsnedsättningar länge setts som en börda.

Många har gömts undan, förvägrats utbildning och behandlats illa. Maimouna var en av många lärare som trodde att dessa barn inte kunde lära sig – tills hon fick gå en vidareutbildning genom ADRA.

Genom ADRA lärde sig Maimouna både punktskrift och teckenspråk. Men det viktigaste var att hon började tro på barnens möjligheter. En av hennes elever, Adiza, kom till skolan flera år för sent – blyg och tyst. Men med stöd från lärare och klasskamrater började hon blomstra.

”Idag är Adiza en av mina bästa elever. Hon hjälper mig att undervisa andra i teckenspråk!”

Tack vare ADRA har hundratals barn som tidigare stått utanför fått plats i klassrummet. Lärare har fått utbildning, skolor har byggts, brunnar har grävts – och attityder har förändrats.
”Vi har lärt oss att alla barn har rätt till respekt, utbildning och en plats i gemenskapen.”

”Jag var skeptisk i början. Men med tiden började jag se barnen med nya ögon. De kan visst lära sig – och jag kan visst vara deras lärare!” – Maimouna

Fler berättelser. Verkliga liv. Verklig förändring.

Från barnsoldat till bonde

Han var bara 12 år när han blev kidnappad av den ökände krigsherren Joseph Kony och hans armé i norra Uganda. Som barnsoldat tvingades han bära tunga vapen och utrustning – men det allra tyngsta var att bevittna det brutala våldet

Läs mer här »

Skyddar barnen i krigets Gaza

Huset är tyst, men ingen sover. Varje duns, varje ljud från himlen får barnen att kasta sig i famnen på sin farfar. De är rädda. Han är också rädd – men han måste vara stark för deras skull.

Läs mer här »

När barn får blomstra

I Niger har barn med funktionsnedsättningar länge setts som en börda. Många har gömts undan, förvägrats utbildning och behandlats illa. Maimouna,  en lärare trodde att dessa barn inte kunde lära sig, tills hon fick gå en vidareutbildning.

Läs mer här »